BIOGRAPHY

Víctor Agudelo (1979)
Medellín-Colombia

Just like a musical work, the life of its creator coalesces in movements. Víctor Agudelo's existence is comprised of these three movements: from his birth in Colombia in 1979, to the consolidation of his style, which is a syncretic dance between traditional and contemporary music. The result: each piece is unique, as is the complex research process from which it arises.

First movement: The rivers

After a childhood amongst tiples (Colombian small guitar), bambucos and pasillos (Colombian popular music genres) and a youth marked by the first compositions, Víctor joined in 1998 the Universidad EAFIT to study music.

As a student he composed in 2003 ¨Las Cuatro Chalupas¨ (The four boats), work that made him a promising composer in his country and launched him to the international realm.

Second Movement: The continents

Víctor traveled to the United States to take master and doctorate studies in composition, theory and orchestral conducting at the University of Memphis. Under maestro Kamran Ince’s baton, he incorporated to his musical aesthetics sonorities from other latitudes (Australia, Indonesia, Mongolia, Sardinia). It was during those days that he composed Continental Prism, work that received the Morton Gould Young Composer Award, ASCAP Foundation, New York (2009).

During that time he also composed ¨Pagoda Tale¨, which sums up his travel to China as assistant conductor and pianist of the University of Memphis Symphony Orchestra, and two compositions where he approaches the difficult situation of the armed conflict and the social inequality of his country: ¨Bojayá-Chocó 2002¨ and ¨Mazorca a $1000¨.

Third Movement: The return

Víctor returned to Colombia and experimented a compositional phase that moved away from national referents. That work originated such compositions as ¨Hexaedro¨, ¨Epitaphium¨ and ¨www.ATRESBANDAS.com¨. But his interest for Colombian influences came back and from it surge pieces such as ¨El Sombrerón¨ (The big hat), winning work of the 2016 Houston Symphony Orchestra Young Composer Award, ¨Diálogos Montunos¨ (Mountain dialogues) and ¨Circular Sur - piano concerto¨. This last work was the winner of the 2018 initiative to stimulate Art and Culture (In Spanish: Convocatoria de Estímulos para el Arte y la Cultura 2018), organized by the Secretary of Civic Culture of Medellín.

At present, Víctor's life is still in motion: he is a full professor at Universidad EAFIT, directs the Periscopio Ensemble, and carries out specific composition projects through commissions and collaborations with international artists.

Víctor Agudelo (1979)
Medellín-Colombia

Al igual que una obra, la vida de su creador se amalgama en movimientos. La existencia de Víctor Agudelo se compone de estos tres: desde su nacimiento en Colombia en 1979, hasta la consolidación de su estilo, que danza entre lo tradicional a modo sincrético con la música contemporánea. El resultado: cada pieza es única, como único resulta el complejo proceso de investigación del que surgen.

Primer movimiento: Los ríos

Después de una infancia rodeadas de tiples, bambucos y pasillos y una juventud marcada por las primeras composiciones, Víctor ingresa en 1998 a la Universidad EAFIT para cursar sus estudios de música. En calidad de estudiante compone en 2003 ¨Las Cuatro Chalupas¨, obra que lo convierte en compositor promesa de su país y lo catapulta al ámbito internacional.

Segundo Movimiento: Los continentes

Viaja a Estados Unidos para cursar estudios de maestría y doctorado en composición, teoría y dirección de orquesta en la Universidad de Memphis. Bajo la batuta del maestro Kamran Ince, incorpora a su estética musical sonoridades de otras latitudes (Australia, Indonesia, Mongolia, Cerdeña). Fue durante esos días que compuso ¨Prisma Continental¨, obra que recibe el premio Morton Gould Young Composer Award, ASCAP Foundation, New York (2009).

Durante ese tiempo compuso también ¨Cuento Pagoda¨, que resume su viaje a China como director asistente y pianista de la Orquesta Sinfónica de la Universidad de Memphis y dos obras que lo acercan a la difícil situación del conflicto armado y la desigualdad social de su país: ¨Bojayá-Chocó 2002¨ y ¨Mazorca a $1000¨.

Tercer Movimiento: El regreso

Víctor regresa a Colombia y experimenta una fase de composición que se aleja de los referentes nacionales. De ese trabajo nacieron obras como ¨Hexaedro¨, ¨Epitaphium¨, y ¨www.ATRESBANDAS.com¨. Pero su interés por las influencias colombianas regresa y de allí surgen piezas como ¨El Sombrerón¨, obra ganadora del concurso para jóvenes compositores de la Houston Symphony Orchestra 2016, ¨Diálogos Montunos¨ y ¨Circular Sur - concierto para piano y orquesta¨. Esta última obra fue ganadora de la Convocatoria de Estímulos para el Arte y la Cultura 2018 de la Secretaría de Cultura Ciudadana de Medellín.

En la actualidad la vida de Víctor sigue en movimiento: es profesor titular de la Universidad EAFIT, dirige el Ensamble Periscopio y lleva a cabo proyectos particulares de composición, por medio de comisiones y colaboraciones con artistas de talla internacional.